زنگنه : خبرهای <توتال> را غلط ترجمه می‌کنند تا نگرانی ایجاد کنند

»متأسفانه عده‎ای می‌خواهند که توتال از این پروژه کنار برود تا بگویند پیش‌بینی ما درست از آب در آمد
گروه اقتصادی/«شرکت توتال فرانسه در شرایط عادی نمی‎تواند از پروژه فاز 11 پارس جنوبی کنار برود.»؛ «تا زمانی که شرایط سیاسی ایران تغییر نکند ما کار در ایران را دنبال خواهیم کرد. اگر این کشور دوباره تحریم شود مجدداً این قرارداد را بررسی می‌کنیم. شاید یک چارچوب قانونی برای ادامه کار در ایران پیدا کردیم.» نخستین عبارت اظهار نظر
وزیر نفت درباره قرارداد توتال است و دومین عبارت نقل قول پاتریک پویانه، رئیس شرکت توتال در گفت‌و‌گو با شبکه
سی‌.ان‌.ان است. هر دو اظهارنظر به خوبی نشان می‌دهد که در شرایط کنونی مانعی برای ادامه کار این شرکت در ایران وجود ندارد. اما با این حال برخی از رسانه‌های داخلی بذر ناامیدی نسبت به این قرارداد را در دل مردم می‌پاشند و هدفشان هم معلوم نیست. بیژن زنگنه روز گذشته در پاسخ به گفته‌های برخی از رسانه‌های داخلی درباره قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری توتال گفت که این اظهارات بیمارگونه زده شده است. زنگنه و پویانه هر دو معتقدند که این قرارداد معتبر است و در حال پیشرفت. با این حال برخی از رسانه‌های داخلی با گمانه زنی‌های منفی در مورد این قرارداد نه تنها نمایی از ناامنی ایران برای سرمایه‌گذاری را به فضای بین‌الملل مخابره می‌کنند بلکه از


وزارت نفت می‌خواهند که از ترس بازگشت تحریم‌ها دست به سینه بشیند و تلاشی برای جذب سرمایه خارجی نکند.
در این خصوص وزیر نفت با بیان اینکه متأسفانه عده‎ای می‌خواهند که توتال از این پروژه کنار برود تا بگویند پیش‌بینی ما درست از آب در آمد، افزود: یک عده هم مرتباً خبرهای مربوط به حضور توتال در ایران را غلط ترجمه می‌کنند تا نگرانی ایجاد کنند؛ آدم که از ترس مرگ خودکشی نمی‌کند. زنگنه می‌گوید: کار توتال مطابق قرارداد پیشرفت داشته است و تا زمانی که تحریم‌های بین‌المللی از سوی شورای امنیت علیه ایران اعمال نشود، این قرارداد اعتبار دارد. ناگفته نماند که اگر تحریم‌ها بازگردد شرکت توتال بیش از ایران ضرر خواهد کرد چراکه بازگشت سرمایه‌اش در گرو به تولید رسیدن فاز 11 پارس جنوبی است.
زنگنه درباره مذاکرات طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی نیز گفت: مذاکرات طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به خوبی پیش رفت؛ اما به‌دلیل خرید شرکت دانمارکی مرسک از سوی توتال با مشکل بزرگ دیگری روبه‌رو شدیم؛ و این موضوع ما را کمی دچار اشکال کرد زیرا دو طرف (پیمانکار توسعه دهنده سمت ایرانی و قطری لایه‌های نفتی پارس جنوبی) شرکت توتال می‌شد؛ بنابراین این موضوع روند مذاکرات را با مشکل روبه‌رو کرد. به نظر نمی‌رسد که طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به شرکت توتال واگذار شود چراکه علاوه بر یکسان شدن پیمانکار دو سمت مخزن، موضوع تنوع بخشی به سرمایه‌گذاران نیز مطرح است.
مذاکرات قراردادی
در حال انجام است
در حاشیه امضای تفاهمنامه تأمین پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم زنگنه در پاسخ به این سؤال که یکی از انتقادها به وزارت نفت، روند کند مذاکرات قراردادی است؛ گفت: مذاکرات قراردادی در حال انجام است؛ اگر می‌خواهید قرارداد امضا کنیم بعد بگویند چرا با خارجی‌ها امضا می‌کنید از هم‌اکنون بگویند؛ یعنی یک عده به ما فشار می‌آورند که چرا تأخیر می‌کنید و یک عده هم فشار می‌آورند که چرا امضا کردید؟
بیشتر اوپکی‌ها موافق تمدید هستند
وزیر نفت درباره نشست عادی وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نهم آذرماه گفت: بیشتر پیشنهادها مبنی بر تمدید کاهش تولید است؛ اما تصمیم نهایی در نشست وزیران نفت و انرژی گرفته می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت تمدید کاهش تولید اعضای اوپک، ایران دوباره از کاهش تولید مستثنی می‌شود؛ گفت: اگر کاهش تولید تمدید شود؛ مستثنی بودن ایران از کاهش تولید هم تمدید می‌شود.
تکذیب ارزان فروشی گاز
به شرکت نروژی
وزیر نفت درباره ارزان فروشی گاز به شرکت نروژی اظهار کرد: کف قیمت گاز فروخته شده، قیمتی است که به مجتمع‌های پتروشیمی عرضه می‌شود؛ اما قیمت گاز صادراتی به ترکیه، متفاوت است.